بوم جدید موسیقی بدون کلام ترکیه ای از آهنگساز معروف ترک احمد کوچ با نام Renkli – Türkçe
خوب در این پست برخلاف پست های قبلی، جدیدترین آلبوم منتشر شده یکی از آهنگسازان معروف و پرطرفدار ترکیه ایی که محصول سال ۲۰۱۲ این هنرمند می باشد و چند وقتی از زمان انتشار این آلبوم هم نمیگذرد برای شما علاقمندان موسیقی ترکیه ایی تهیه و آماده کرده ایم.اگر شما هم یکی از همراهان سانگ سرا بوده باشید میدانید که در آرشیو سایت آلبوم هایی دیگر از این آهنگساز در سایت منتشر و قرار داده شده بود که مورد استقبال علاقمندان موسیقی ترک قرارگرفت.هم اکنون هم میتوانید جدیدترین کار این هنرمند را در ادامه از سانگ سرا دریافت کنید.لازم به ذکر است که این آلبوم در سبک پاپ بوده و تراک های آن دارای ریتم های ملایم و آرامش بخش و ریتمیک دارد
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
در ساعت11:57 | |
مضراب زدن
مضراب باغلاما باید از جنس پلاستیک باشد بر خلاف مضراب تار که از برنج است مضراب باغلاما کاملا نرم و انعطاف پذیر می باشد.
طریقه ی گرفتن مضراب :اگر راست دست هستید مضراب برو روی انگشت اشاره قرار می گیرد به طوری که قسمتی از مضراب از انگشت بیرون بزند که بتوانید برسیم ضربه بزنید.سپس انگشت شست بر جهت عمود بر مضراب قرار می گیرد که بتواند مضراب را بگیرد.
طریقه ی قرار دادن دست در صفحه ی مضراب:اگر راست دست هستید دست از از مچ(کمی ان طرف از مچ یعنی بین ارنج و مچ)را بر کاسه ی ساز قرار داده (دقیقا رو به روی خرک) و اماده ی مضراب زدن می شوید.
طریقه ی مضراب زدن:در دیوان سه ردیف سیم وجود دارد که بر هر کدام مضراب زده می شود.مضراب از بالا به پایین مضراب راست و زدن مضراب از پایین به بالا مضراب راست گفته می شود.
تمرین اول: مضراب راست بر همه ی سیم ها(هر یک ثانیه یک مضراب)
تمرین دوم:مضراب چپ بر همه ی سیم ها
تمرین سوم:مضراب چپ و راست بر همه ی سیم ها(ریتم را حفظ کنید)
توصیه می شود این تمارین را در آیینه انجام دهید
ادامه ی تمرینات در بخش بعدی.
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:,
در ساعت14:50 | |
کردستان بزرگ(انادول)
کردستان به بخشی از اسیای غربی می گویند که قسمتی از ایران-عراق-ترکیه و سوریه را در بر می گیرد.مردمان این منطقه بیشتر کرد هستند یا ترک.در اکثر مناطق کردستان ساز دیوان رواج پیدا کرده و اساتید زیادی هم وجود دارد.همانطور که گفتیم ساز دیوان در زمان قدیم به ساز حکومتی معروف بوده است و این ساز متعلق به کشور ترکیه است اما در بخش های همسایه های ترکیه (مانند ایران-ارمنستان-عراق)تا حدودی رواج پیدا کرده و حتی نوازندگان بزرگی در این کشور ها وجود دارد.در ایران مناطق استان کردستان و استان اذربایجان شرقی و غربی دیوان رواج پیدا کرده و حتی در ایران بخصوص در این 20 ساله اخیر سازندگان خیلی خوبی هم در ایران وجود دارد اما پیشینه ی این ساز بر می گردد به کشور ترکیه.
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:,
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,
در ساعت20:44 | |
شیوه ی بدست گرفتن ساز
هر سازی را برای انکه بتوانید انرا بنوازید در گام اول باید بدانید که چه طور به دستتان بگیرید و بنوازید.در ساز دیوان کاسه ی ساز را اگر راست دست هستید در پای راست و اگر چپ دست هستید در پای چپ قرار می دهید.زاویه ی دسته برای (برای بدست گرفتن) بر خلاف تار باید زاویه دار باشد.در حدود 30 الی 40 درجه کافی است.و دست چپتان(اگر دست راست هستید) دسته ی ساز را می گیرد.به طوری که دسته بین انگشت چهارم و پنجم قرار می گیرد و انگشت پنجم آن بر دسته را می گیرد.پس با دست راست مضراب و با دست چپ دسته را گرفته و علاوه بر ان پرده هارا با انگشت می گیرند و نت ها به صدا در می اید.(برای راست دستان.برای چپ دستان بر خلاف این)
نکته ی اخر این که نمای روی ساز نه باید رو به خودتان و نه بروی اطرافیان باشد و دقیقا باید طوری باشد که اطرافیان بتوند نوازندگی شما رو مشاهده کنند.
موفق باشید
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,
در ساعت20:25 | |
اموزش دیوان
برای یادگیر دوره های ابتدایی و متوسطه دیوان می توانید از dvd استاد فریدون فراهانی استفاده کنید.
البته خودم اموزش کوتاهی درباره ی این ساز برای شما در قسمت های بعدی ارئه می دهم
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در جمعه 1 دی 1390برچسب:,
در ساعت15:52 | |
قیمت و ساختمان ساز باغلاما
ساز باغلاما در دو نوع دسته کوتاه و دسته بلند تقسیم می شود.ساز دسته کوتاه با کوک la-sol-re صدای دلنشین تری دارد و صدای ساز تا حدی شبیه قوپوز اذری می شود.این ساز در ایران از 200 هزار تومان تا 500هزار تومان است.نوع دوم یعنی باغلاما دسته بلند با کوک sol-re-laصدای گرمی را به خود اختصاص داده.و این ساز هم از 300 هزار تومان تا 1 ملیون و 500 هزار تومان موجود است.علت خوش صدایی ساز دیوان ترکیب سیم های زیر با باس است. همینطور که در عکس مشاده می کنید در ردیف اول سیم های دیوان دو سیم زیر با یک سیم باس ترکیب شده و صدای طنین دار و جون داری رو به وجود اورده.در ردیف دوم دو سیم تقریبا بم هم اضافه شده که شباهتی به صدای ساز را هم دارم و در ردیف سوم هم یک سیم زیر و یک سیم بم هم ترکیب شدند که کمتر در پرده گیری از ان استفاده می شود.اجزای ساز عبارت است از:صفحه ی ساز-کاسه تقریبا حجیم ساز-سیم گیر-دسته(در دونوع کوتاه و بلند)-سرپنجه-شیطانک و خرک-گوشی های ساز که با گوشی ها ساز را کوک می کنیم.از کوک های دیگر این ساز هم عبارت است از:sol-fa-do و do-sol-do ولی اکثرا به صورت sol-re-la کوک می شود
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:,
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:,
در ساعت17:52 | |
Ferydon farahany
استاد فریدون فراهانی از استادان بزرگ موسیقی در ایران هستند.ایشان علاوه بر ساز دیوان سه تار هم از ساز های تخصصیشان است.وی در رشته معماری در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده و تا مدرک فوق لیسانس معماری ان را خاتمه داده اند.ایشان کوشیدند که ساز باغلاما یا همان دیوان را به مردم ایران معرفی کند.
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:,
در ساعت17:44 | |
Erdal Erzincan
در سال ۱۹۹۴ بعد از انتشار اولین آلبوم تک نوازی خود به نام توره آلبومهای دیگر را نیز تک نوازی و منتشر ساخت.از جمله غریب، در راههای غربت، آناتولی و دستمال بگیر.وی هم چنین آلبومهای عشق ما ترانههای ملی را به همراه تولگا سا، آلبوم عشق ما ترانههای ملی ۲ را با تولگا سا و ایلماز چلیک و آلبوم عشق ما ترانههای ملی ۳ را با همراهی تولگا سا، ایلماز چلیک و محرم تمیز منتشر نمود. در سال ۱۹۹۶ در شهر کلن به همراه عارف سا و ارول پارلاک کنسرتی با ارکستر فیلارمونیک کلن اجرا کرد که قطعات تنظیم شده جهت این کنسرت در آلبومی با نام کنسرتی برای باقلاما روانه بازار شد.در سال ۲۰۰۴ نیز با حمایت هینز فینجر رئیس جمهور اتریش در وین کنسرتی اجرا نمود. اردال ارزنجان در پاییز سال ۲۰۰۴ همراه با کیهان کلهر نوازنده کمانچه کنسرتهای مختلفی در کشورهای متعد برگزار نمود.آنهاهم چنین یک آلبوم به نام باد(تا بیکران دوردست) نیز منتشر نمودند.ارزنجان به همراه کلهر برای نخستین بار در ایران، در شهریور ماه ۱۳۸۹ در تالار وحدت تهران به اجرای کنسرت پرداخت
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:,
در ساعت17:39 | |
Arif sag
در سال 1945 میلادی در شهر آشكاله (Aşkale) از توابع استان ارزروم (Erzurum) كه در میان كوه¬ها واقع شده، به دنیا آمد. از حدود 3-4 سالگی كه با پدرش ]آسیابان[ به آسیاب می¬رفت، با صداهای موزون آشنا شد. خود عارف ساق در این باره چنین می¬گوید : " صدای آب، آبی كه به پره¬ها ]پره¬های آسیاب[ برخورد می¬كرد، صدای گردش پره¬ها و ساییده شدن دو سنگ آسیاب و مخلوطی از این صداها به گوش می¬رسید و این صدای موزون را یك عنصر دیگر بر هم می¬زد؛ آن هم چوب كار كرده¬ای بود كه نعل روی آن كوبیده بودند و صدای شق شق می¬داد. به این ترتیب صداهای موزون با یك ریتم منظم به گوش می¬رسید. شنیدن مدام این اصوات، انسان را به خیال و رؤیا می¬برد. درك موسیقی و ریتم از همان سالها شروع شد و من از آنجا سرم را به موسیقی مشغول كردم." آسیاب و صدای آب موافق طبع عارف ساق بود و نخستین اركستر موسیقی برای او. در پنج سالگی نواختن نی چوپانی (Kavall) را آغاز كرد. در شش سالگی صدای گرامافون را شنید و در هفت سالگی در دكان كوماش دَدَه (Kumaş Dede) در شهر ارزنجان (Erzincan) با باقلاما (Bağlama) آشنا شد. این دكان محل رفت ¬و ¬آمد و گردهمایی استادانی چون داوود سولاری (Davut Sulari)، عاشیق دایمی(Aşik Daimi)، علی اكبر چیچك (Ali Ekber çiçek)، عاشیق بیهانی (Aşik Beyhani) و عاشیق كمتر یوسف (Aşik Kemter Yusuf) بوده و این استادان راهنمای خوبی برایش بودند. در پانزده سالگی به استانبول سفر كرد و در "جمعیت" موسیقی آكسارای (Aksaray Musiki cemiyeti) شاگرد محمد نیدا تفنگچی(Nida Tüfenkçi) شد. این دوره آموختن موسیقی برای عارف ساق به طور زیربنایی مهم بود و در شكل¬گیری شیوه نوازندگیش تأثیر بسزایی داشت. سالهای دهه 60 و 70 برای او سالهای آموختن و تحقیق در موسیقی بود. این دوره در تركیه از نظر حركتهای اجتماعی و سیاسی و انعكاس این جنبشها در هنر و بخصوص موسیقی دارای اهمیت فراوان است. در همین سالها شركتهای ضبط و پخش صفحه شروع به فعالیت جدی¬تر كردند. عارف ساق در سال 1963 اولین صفحه گرامافون خود را با نام(Gafil Gezme Şaşkin Bir Gün Ölürsün) منتشر نمود. در سال 1965 به عنوان نوازنده باقلاما در رادیو استانبول مشغول به كار شد. در ادامه فعالیتهای اجتماعی، ضبط و انتشار صفحات گرامافون را ادامه داد. در مدت تقریبی 20 سال، 45 صفحه گرامافون منتشر نمود كه موجب شهرت و درخشش او گردید. با انتشار این صفحات گرامافون و ساخت در حدود 200 آهنگ ( Beste) نوازندگان باقلاما با اجرای ساخته¬های او حمایت و تأیید خود را نشان دادند. از لحاظ فرم¬شناسی این آثار در دوره آرابسك _ فانتزی (Arabesk-fantazi) قرار می¬گیرند. این آهنگها حاوی موتیف¬های محلی و نیز بازتابی از موسیقی مردمی (Halk) هستند.
در سال 1975 هیئت مدیره كنسرواتوار دولتی موسیقی تركی در استانبول (İstanbul Devlet Türk Müziği Konservatuarı) عارف ساق را به عنوان استاد مدرس و عضو هیئت علمی خود برگزید. تدریس موسیقی مردمی و نوازندگی باقلاما در این آكادمی بر عهده او بود. در سال 1982 از كنسرواتوار بیرون آمد و تدریس را در خانه موسیق عارف ساق ادامه داد. خانه موسیقی عارف ساق در سال 1980 با همكاری یوسف تورامان (Yusuf Toraman) نوازنده و سازنده باقلاما پایه¬گذاری شد. در یك دوره از سال 1984 تا 1987 با دیگر استادان باقلاما از جمله موسی اروقلو (Musa Eroğlu)، مخلص آكارسو (Muhlis Akarsu) و یاووز تُپ (Yavuz Top) سری آلبومهای "محبت 5-1" را منتشر نمود. در سال 1982 در تأتر شأن استانبول (İstanbul Şan Tiyatrosu) اولین رسیتال باقلامای خود را اجرا نمود. در سالهای دهه 80 با سفر به اروپا و ژاپن و اجرای كنسرتهای متعدد موسیقی مردمی و ساز ملی تركیه، باقلاما را به مردم این كشورها شناساند. در سایه این تلاشها، موسیقی مردمی تركیه هم¬اكنون از شخصیت مستقل و متمایز برخوردار بوده و عارف ساق به شهرت جهانی دست یافته است. در اجراهای عارف ساق تكنیك پیشرفته نوازندگی باقلاما، اجرا بر اساس رپرتوار موسیقی شرق تركیه و مضرابها و ریتمهای پیچیده مشهود است. تداوم موسیقی مردمی و نوازندگی باقلاما به حضور و فعالیت عارف ساق وابسته است. در یك دوره از سال 1987 تا 1991 عارف ساق نماینده مجلس ملی تركیه شد و به این ترتیب اولین هنرمندی است كه نماینده مردم در مجلس شد. در سال 1996 در سالن فیلارمونیك كُلن همراه با اركستر فیلارمونیك كُلن در حضور رئیس جمهور آلمان، پروفسور رُمَن هرزوگ (Prof. Roman Herzog) به اجرای برنامه بر اساس موسیقی آناتولی به صورت موسیقی تلفیقی پرداخت. همكاران او در اجرای این برنامه، اردال ارزنجان (Erdal Erzincan) و اِروال پارلاك (Erol Parlak) بودند. سرانجام در سال 2000 تور كنسرت موسیقی تلفیقی همراه با توماتیتو (Tomatito) گیتاریست بزرگ فلامینكو از اسپانیا در 12 شهر مختلف اروپا برگزار نمود. برای عارف ساق، سازش همانند نان و آب می¬ماند و خویشتن را پاره¬ای از عاشیق _ اوزان¬های آناتولی می¬شناسد. وی ازدواج كرده و دارای دو فرزند است.
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:,
در ساعت17:26 | |
Ahmet koc
از اهنگسازان و نوازندگان بسیار خوبی در ترکیه است که در سال 1979 به دنیا امد.در سال 1996 اولین البومش را ساخت به نام (انادولی حاصلخیز) سال بعد هم البوم ترانه های راه را در سال 1997 ساخت.در سال 2004 البوم پارادوکس را ساخت که بسیار طرفدار داشت واخرین البومش در سال 2006 و 2007 بود به نامهای رگبار و جایی که حرف ها تمام می شود.دوستان برای اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://www.ahmetkoc.net/ بروند
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:,
در ساعت17:7 | |
معرفی ساز
سلام بر دوستاران موسیقی مخصوصا دوستاران ساز باغلاما.این وبلاگ به شما کمک می کند که اطلاعات بیشتری درباره ی باغلاما برایتان می گذارد.ساز باغلاما مطعلق به کشور ترکیه می باشد ولی کرد نشین های ترکیه و عراق و بخشی از کردستان ایران این ساز را می زنند.باغلاما در زبان ترکی به معنای نبستن است و اسم دیگرش دیوان است.به دو دلیل این اسم را گذاشته اند.اول اینکه دیوان به معنای ترکی به معنای حکومت است و مسلما دیوان هم ساز حکومتی ترکیه بوده و در دربار زده می شد.معنی دوم ان به معنای مجموعه است.یعنی مجموعه ای از ساز های هم خانواده در دیوان نهفته.در بخشی کردستان هم این ساز را تنبور خطاب می کنند.اگر می خواهید از این ساز بیشتر بدانید وبلاگ درویشی ما رو یک چرخی بزنید و امیدوارم از وبلاگ من (یعنی وبلاگ شما)خوشتان بیاید
[+] نوشته
شده توسط علی بایسته در چهار شنبه 28 دی 1398برچسب:معرفی,
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
باغلاما
و آدرس
iran-baglama.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.